Puur natuur appelmoes

Gezonder eten is een belangrijk onderwerp in onze maatschappij geworden. Zout, vet en suiker zijn allemaal voedingsstoffen waarvan we er maar beter niet teveel van kunnen innemen. In januari 2014 kwam de Consumentenbond met de actie 'Suikerpraatjes', onderdeel van de campagne Kletspraatjes. Deze campagne wil laten zien dat fabrikanten de verpakking van hun producten inzetten voor marketingdoeleinden. De Consumentenbond vindt dat dit soms op een misleidende manier gebeurt. Appelmoes is een voorbeeld van een product waar doorgaans veel toegevoegde suiker in zit. Fruitteler Frank Hoeymakers ontwikkelde een huisgemaakte appelmoes zonder toegevoegde suiker: de 100% appel appelMMMMoes. De appels die hier voor gebruikt worden, blijven langer rijpen aan de boom. Zodoende komen er meer natuurlijke suikers in de appel en dus ook in de appelmoes. In de appelmoes van Hoeymakers zitten bovendien geen conserveringsmiddelen, smaakversterkers of overige toevoegingen. Een kleinschalig initiatief dat inspeelt op een grote trend.