Duco Buijze (Partner Logistics)

''Wij richten ons op Total Customer Care in diepvries logistiek'', aldus Duco Buijze van Partner Logistics Partner Logistics is al 10 jaar actief in de frozen supply chain in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn 6 locaties, waarvan 5 volledig geautomatiseerde cold stores en 1 warehouse voor ambient goederen (ongeconditioneerd). De warehouses zijn het eerste voorraadpunt in de logistieke keten van producent naar het retail- en foodservice kanaal. Vanuit hier gaan de producten naar de distributiecentra van deze spelers. Het transport wordt gedaan door partners. De klanten van Partner Logistics zijn voedingsproducenten, zoals Lamb Weston, Birds Eye, Pinguin Foods, Ysco, Oerlemans en Refresco. We spreken Duco Buijze, sinds november 2012 de CEO van Partner Logistics. Voor zijn indiensttreding bij Partner Logistics is hij werkzaam geweest bij Lekkerland en Binnenstadservice Nederland.

Partner Logistics heeft een roerige tijd achter de rug. Kunt u iets meer vertellen over de nieuwe weg die jullie zijn ingeslagen? Buijze: "De kerncompetentie en missie van het bedrijf was het ontwerpen en bouwen van zeer moderne en verregaand geautomatiseerde vrieshuizen. Medio 2012 is het bedrijf gereorganiseerd en in afgeslankte vorm doorgestart. We maken nu de omslag naar een logistiek dienstverlener met totaaloplossingen voor de frozen supply chain. Wij willen een pan-Europese speler worden." "De vrieshuismarkt is nog maar 30 á 40 jaar oud en zeer kapitaal intensief. Op dit moment staat de sector op een kruispunt, er moet veel geïnvesteerd worden in nieuwe vriestechnieken om aan de nieuwe Europese milieuregelgeving te voldoen. Daardoor komen wellicht vrieshuizen te koop en zullen er nieuwe samenwerkingsverbanden gaan ontstaan", vertelt Buijze. Het is voor Partner Logistics zeker een strategische optie om via samenwerking en eventueel overnames onze activiteiten in Europa verder uit te breiden."

Partner Logistics heeft gespecialiseerde vrieshuizen voor klanten in een kapitaalintensieve markt. Wat betekent dit voor de band die jullie met jullie klanten hebben. "Partner Logistics is vaak het enige voorraadpunt van een klant in een bepaalde regio. Daarmee zijn wij uitermate belangrijk voor hun supply chain. Je kunt zeggen dat we op elkaar zijn aangewezen," vertelt Buijze. De contracten met de klanten zijn langlopend, ook om te zorgen dat er voldoende zekerheid is voor de financiering van onze activiteiten." Waar we nog veel op te winnen hebben is om onze ICT-systemen naadloos te integreren met die van andere partijen in de keten. Bij het optimaal uitleveren van een product zijn er vaak vier partijen betrokken. Dit zijn de verlader, Partner Logistics als vrieshuis, de transporteur en de retailer. Partner Logistics wil kijken naar ICT-systemen om de planning nog scherper te krijgen zodat alle vier de partijen er voordeel uit kunnen halen. Dit past perfect in onze strategie, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan."

E-commerce is een opkomende trend. In het supermarktlandschap zie je investering in drop-off points en thuisbezorgen. Wat betekenen dit soort ontwikkelingen voor Partner Logistics. "Wij zijn het centrale voorraadpunt vooraan in de keten. Dat zal zo blijven. De verandering in Food zal met name gaan optreden in de distributiecentra van de retailer of bij de winkel. Als e-commerce toeneemt dan is de vraag waar de klantenorder uiteindelijk verzameld gaat worden. Het lijkt handig om dit in het bestaande winkelpunt (de supermarkt) te doen. Als de supermarkt niet de fysieke entiteit is waar je zo'n order verzamelt, dan schuif je een stukje op in de keten. Dan kom je dus uit in het distributiecentrum van de retailer, wat ingericht is om grote volumes te produceren voor supermarkten. Wat zou kunnen gebeuren is dat je naar een soort hybride voorraadpunt gaat, dat een kruising is van een supermarkt en een distributiecentrum, waar je efficiënt consumentenorders kunt verzamelen. Partner Logistics kan hierop inspelen door kleinere orders in een kortere leadtime met hogere frequentie aan te leveren.

Voorheen bent u werkzaam geweest en nog altijd betrokken bij Binnenstadservice Nederland, dat zich richt op de stadsdistributie. Kunt u hier iets meer over vertellen? "Tijdens mijn periode bij Lekkerland was ik verantwoordelijk voor de distributie. Wij merkten daar dat logistiek binnen steden steeds moeilijker werd. Ik kwam toen in contact met Binnenstadservice Nederland. Zij waren bezig met het opzetten van een nieuw systeem voor stadsdistributie in Nijmegen. Het idee achter stadsdistributie is dat er aan de rand van de stad een depot komt, daar worden de pakjes aangeleverd. Vanuit daar gaan de pakjes met één beweging de binnenstad in. Als alle winkeliers in de binnenstad het depot als afleveradres opgeven, dan heb je heel veel minder transportbewegingen. Het duurt alleen lang voordat dit goed op de rails staat. Er zijn namelijk veel partijen met elk andere belangen die allemaal mee moeten werken. Door de ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en de behoefte aan duurzame transportoplossingen, gaat stadsdistributie in de toekomst zeker veranderen",aldus Buijze.

Hoe ziet Partner Logistics er over tien jaar uit? "Dan is Partner Logistics een pan-Europese logistieke dienstverlener geworden: van de producent tot aan het laatste distributiepunt in de keten, exclusief de winkel. Wij noemen dat Total Customer Care",zegt Buijze. "Doel van Partner Logistics is de strategische plannen van haar opdrachtgevers mogelijk te maken."