'Kwart agrifoodbedrijven geraakt door voedselschandaal'

23 procent van de ondernemers in de voedingsindustrie zegt geraakt te zijn door de recente voedselschandalen in de sector. Voorbereid op nieuwe schandalen zijn de meeste ondernemers niet, blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot.

Berenschot vroeg ondernemers onder meer naar het vertrouwen in de eigen sector, de agrifood. En de schrik na alle incidenten zit er nog altijd goed in. Vooral in de landbouw, waar 30 procent zegt ‘geraakt te zijn door een vertrouwenscrisis,' en bij de handelaren (27%) vallen harde klappen.

Zorgelijk is de conclusie dat de sector nauwelijks voorbereid is op nieuwe schandalen. Ruim 40 procent van de agrifood-bedrijven denkt dat het crisismangement 'beneden peil' is. "De sector is in staat om het vertrouwen herwinnen, maar moet dan wel proactief optreden en de kop niet in het zand steken. Om het tij te keren is een mix van maatregelen nodig: sterkere verticale integratie door vaste afspraken tussen de
schakels, adequaat crisismanagement en gerichte communicatie naar de burger en de consument", aldus Lindy van der Veen, consultant bij Berenschot.

Opmerkelijk genoeg denken de meeste bedrijven niet dat hun imago lijdt onder de recente schandalen. "Veel bedrijven geven aan geraakt te zijn door een vertrouwenscrisis in de sector. Maar als je ondernemers
vervolgens vraagt naar hun imago, komt er een heel ander beeld naar voren", zegt Van der Veen. Het onderzoek laat zien dat ruim twee derde van de onderzochte bedrijven nog altijd 'een uitstekend imago' denkt te hebben.