'Agrifood ondanks vertrouwenscrisis tevreden over eigen imago'

Twee op de drie bedrijven in de agrifoodketen vindt dat de sector een uitstekend imago heeft in Nederland. In de voedingsindustrie is dit met 58% een stuk lager, maar het is nog altijd een meerderheid. "Deze uitkomsten van het onderzoek Agri & Food Trends 2014 roepen vragen op over heturgentiebesef van agrifood in de huidige vertrouwenscrisis". Edwin Lambregts, adviseur bij Berenschot, plaatste deze vraagtekens vandaag tijdens de presentatie van Agri & Food Trends 2014 op VMT Food Event in Den Bosch. "De agrifoodsector heeft behoefte aan proactief reputatiemanagement."

Geen effect op imago

De agrifoodsector ligt voortdurend onder het vergrootglas van de publieke opinie. Het wantrouwen bij burger en consument wordt gevoed door incidenten en structurele problemen. "Het is dus geen wonder dat de schrik er bij sommige spelers goed in zit", aldus Lambregts. "Maar dit heeft blijkbaar geen effect op
de indruk die respondenten zelf hebben van hun imago."

Mix van maatregelen nodig

Opvallend is dat veel bedrijven aangeven in de laatste vijf jaar direct geraakt zijn door een vertrouwenscrisis. Maar liefst 42% vindt bovendien dat het crisismanagement niet goed is geregeld.Adviesbureau Berenschot adviseert de sector een mix van maatregelen: sterkere verticale integratie door vaste afspraken tussen de schakels, adequaat crisismanagement en gerichte communicatie naar burger en consument.

Agrifood positief over omzet en winst

Naast resultaten op het gebied van imago en vertrouwen biedt Agri & Food Trends 2014 een inkijk in de verwachtingen van bedrijven over de toekomst. Daarover zijn de agrifoodbedrijven uitgesproken positief. Zo denkt 63% omzetgroei te realiseren in het buitenland en 90% verwacht een stabiele of hogere winst. In de voedingsindustrie verwacht zelfs meer dan 85% van de bedrijven in 2014 te groeien in omzet. En in het verlengde daarvan voorspelt ook meer dan de helft van de bedrijven winstgroei. Dat is meer dan vorig jaar (van 48 naar 54%). Wel is er duidelijk verschil tussen sectoren met bijvoorbeeld zeer optimistisch
gestemde zuivelproducenten en minder positieve bedrijven in de aardappel-, groente- en fruitverwerkende industrie. Per saldo zijn in de agrifoodketen handelsbedrijven het meest optimistisch gestemd en primaire bedrijven het minst.

Vasthouden aan kwaliteit als USP

Merk en imago scoren niet hoog in het Agri & Food Trends onderzoek 2014 als aspect waarop bedrijven zich willen onderscheiden van de concurrent. Al drie jaar op rij is dit in het Agri & Food Trends-onderzoek een superieur product dat de beste kwaliteit heeft en zeer innovatief is. "Maar hoe is het mogelijk om
van kwaliteit een USP te maken als tweederde van de concurrenten dit ook probeert?", vraagt Lambregts zich af.

Fotoartikelvmt